Sunday 17 August 2014

SIRAH NABI : BERKATNYA MENJADI PELAYAN RASULULLAH


Safinah, pelayan Rasulullah Saw bercerita:

"Pada suatu hari aku naik kapal mengharungi lautan. Di tengah laut kapalku pecah. Aku kemudian berpegangan pada sebilah papan pecahan kapal tersebut hingga terdampar di sebuah rimba belantara yang dihuni singa. Tiba-tiba seekor singa menatapku dan berjalan mendekatiku. Ia nampak ingin menerkamku. Aku pun segera berkata padanya :

"Hai singa, aku adalah pelayan Rasulullah Sollalahu Alaihi Wa Sallam". 

Singa itu mengangguk-anggukan kepalanya dan berjalan menghampiriku. Kemudian ia membawaku ke luar rimba menuju jalan yang boleh dilalui orang. Kemudian ia mengaum secara perlahan, mengucapkan salam perpisahan denganku. Setelah itu aku tidak bertemu lagi dengannya."

Sumber : Kitab Ensiklopedia Syamail Rasulullah

No comments:

Post a Comment