Wednesday 10 September 2014

CARA SAIYIDINA UMAR IBNU AL KHATTAB MENUTUP AIB ORANG


Suatu hari, Amirul Mukminin Umar bin Al-Khattab memimpin solat berjamaah di masjid. Tiba-tiba beliau mencium bau busuk yang berasal daripada seorang makmum yang terbuang angin.

Setelah solat, Umar berkata: "Aku menggesa orang yang telah kentut tadi untuk berwuduk kembali dan mengulangi semula solatnya."

Tiada siapa yang bangkit menyahut perintah ini. Umar mengulanginya berkali-kali. Namun, keadaan tetap tak berubah. Besar kemungkinan pelakunya enggan mendapat malu.

Kebetulan pada saat itu, Jarir bin Hazim turut sama dalam solat berjemaah. Beliau seorang tokoh pemimpin yang sangat berpengalaman dan bijak. Beliau faham dengan apa yang tengah berlaku.

"Wahai Amirul Mukminin. Janganlah anda perintahkan orang yang kentut itu seorang. Perintahkanlah kami semua. Mari kita wuduk bersama-sama lalu mengulangi solat kita. Maka solat ini bagi kita dikira sunnah, namun bagi orang itu dikira wajib," kata Jarir

Cadangan itu sangat bagus. Jarir tahu cara menyelesaikan masalah tanpa membuka aib sesiapa.

Umar berkata: "Semoga Allah merahmatimu, wahai Jarir. Sungguh engkau pemimpin ulung di masa jahiliah dan Islam. Aku perintahkan diriku dan anda semua berwuduk dan mengulangi solat semula."

Membuka aib orang lain untuk memalukannya adalah haram di sisi Islam. Orang yang suka membincangkan aib orang lain diancam dengan hukuman berat di dunia dan di akhirat.

Rasulullah bersabda: "Sesiapa yang menutupi keburukan saudara seislam, Allah akan menutupi keburukannya di hari kiamat. Dan sesiapa yang menyingkap keburukan saudaranya seislam, Allah akan menyingkap keburukannya sehingga ia akan terhina meskipun di dalam rumahnya sendiri." (Ibnu Majah).



Sumber : Kitab Syiar A'lam An Nubala' Karangan Imam Az Zahabi

No comments:

Post a Comment