Monday 10 November 2014

KISAH SYEIKH ABU YAZID AL BUSTHAMI DAN MAJUSI


Suatu ketika, Syeikh Abu Yazid al-Busthami sedang bersiap untuk ke masjid mengerjakan solat Zohor. Anak-anak muridnya sedang menunggu diluar rumahnya untuk mengiringinya ke masjid. Waktu sudah agak terlewat dan para makmum dan anak-anak muridnya yang lain sedang menunggu di masjid.

Apabila Syeikh Abu Yazid keluar, mereka semua bergegas ke masjid. Dalam perjalanan melalui lorong-lorong yang kiri kanannya adalah rumah-rumah yang diperbuat dari tanah, Syeikh Abu Yazid tersandung kakinya lalu ingin terjatuh namun sempat ditahan dengan tangannya ke tembok tanah disisinya supaya beliau tidak tersembam ke tanah. 

Beberapa debu tanah telah terjatuh dari tembok tersebut. Syeikh Abu Yazid bertanya milik siapa rumah ini. Anak muridnya menjawab ini adalah rumah seorang Majusi.

Abu Yazid : “ Aku ingin berjumpa dengannya sekarang “.

Murid : “ Tapi Tuan Guru, orang-orang sedang menunggu di masjid, selepas solat insyallah kita segera ke sini semula untuk berjumpa dengannya “.

Abu Yazid : “ Adakah engkau dapat menjamin kepadaku bahawa aku dapat hidup selepas solat untuk meminta mmaf dari Majusi ini ?”.

Murid “ Maafkan saya Tuan Guru, saya tak dapat memberi jaminan tersebut kerana ajal hidup seseorang hanya di Tangan Allah “.

Abu Yazid : “ Kalau begitu , mari kita jumpa Majusi ini sekarang “.


Mereka mengetuk pintu rumah Majusi tersebut , dia pun keluar, Syeikh Abu Yazid menceritakan apa yang terjadi dan meminta maaf dan minta dihalalkan untuk beberapa debu tanah yang digugurkan secara tidak sengaja dan memintanya untuk menyatakan berapa ganti rugi yang perlu di bayar jika dia inginkannya.

Majusi itu terkejut sebentar lalu berkata , “ Adakah agama kamu mengajar untuk meminta maaf walau untuk beberapa debu tanah ?!”.


Abu Yazid : “ Ya, agama kami mengajar yang demikian, jika tidak ,di akhirat nanti kami akan dituntut kerana menzalimi hak orang lain ketika didunia “.

Majusi itu menangis dan berkata “ Sungguh indah agamamu ini, hulurkan tanganmu wahai Syeikh, aku ingin masuk Islam “.


Rupa-rupanya , ketika itu keluarga Majusi itu mendengar perbualan mereka dari dalam rumah. Mereka semua keluar dan menyatakn bahwa mereka juga ingin masuk Islam.

Lihatlah akhlak yang ditunjukkan oleh Syeikh Abu Yazid menyebabkan seluruh keluarga si Majusi memasuki Islam. Disebabkan kejujurannya meminta maaf dari beberapa debu tanah yang dijatuhkannya dari tembok orang lain telah menyinarkan cahaya keimanan kepada orang yang tidak beriman.

Pada hari ini, akhlak seperti ini susah didapati malah pada zaman ini bukan saja debu tanah tapi ada orang sanggup mengambil berekar-ekar tanah tanpa hak untuk dirinya sambil ketawa berekah-dekah tanpa rasa cemas dan takut kepada Allah.

Sabda Nabi saw “Barang siapa yang mengambil sejengkal tanah secara zalim, maka Allah akan mengalungkan tujuh bumi kepadanya." (Bukhari, Muslim)

No comments:

Post a Comment