Thursday 1 September 2016

KISAH HABIB AL AJAMI MEMULANGKAN SEORANG PEMUDA


Pada suatu hari seorang wanita tua datang kepada Habib Al Ajami, merebahkan dirinya di depan Habib dengan sangat memilulan hati.


"Aku mempunyai seorang putera yang telah lama pergi meninggalkanku. Aku tidak sanggup lebih lama lagi terpisah daripadanya, berdoalah kepada Allah", mohonnya kepada Habib. "Semoga berkat doamu, Allah mengembalikan puteraku itu kepadaku".


"Adakah engkau memiliki wang?', tanya Habib kepada wanita tua itu.


"Aku mempunyai dua dirham", jawabnya.


"Berikanlah wang tersebut kepada orang-orang miskin!".


Kemudian Habib membaca sebuah doa lalu ia berkata kepada wanita itu: "Pulanglah, puteramu telah kembali".

Belum lagi wanita itu sampai ke rumah, dilihatnya putera telah ada dan sedang menantikannya.

"Wahai! Anakku telah kembali!", wanita itu berseru. Kemudian dibawanya puteranya itu menghadap Habib,


"Apakah yang telah engkau alami?", tanya Habib kepada putera wanita itu.


"Aku sedang berada di Kirmani, guruku menyuruhku membeli daging. Ketika daging itu telah ku beli dan aku hendak pulang ke guruku, tiba-tiba bertiuplah angin kencang, tubuhku terbawa terbang dan terdengar olehku sebuah suara yang berkata: 'Wahai angin, demi doa Habib dan dua dirham yang telah disedekahkan kepada orang-orang miskin, pulangkanlah ia ke rumahnya sendiri' ".


Sumber : Kitab Tazkiratul Auliya Karangan Syeikh Fariddudin Attar.

No comments:

Post a Comment