Saturday 22 March 2014

SHEIKH AL-SAYYID AHMAD AL-BADAWI



Sheikh al-Sayyid Ahmad al-Badawi (Radi Allah anhu) adalah seorang wali Islam dan juga pengasas perintah Sufi Badawiyyah. Beliau dilahirkan di Fas, Maghribi pada 596 Hijrah dan meninggal dunia di Tanta, Mesir pada 675 Hijrah. Beliau telah banyak menyebarkan ilmu Allah di bumi Tanta dan juga dikenali dengan karamah beliau.


   Menurut penulis Islam yang terkenal al-Sayyid Muhammad Murtadā al-Zabidi (d. 1205 AH), nama penuh al-Sayyid Ahmad al-Badawi ialah Ahmad ibn 'Ali ibn Ibrahim ibn Muhammad ibn Abi Bakr ibn Ismail ibn' Umar ibn 'Ali ibn Uthman ibn al-Husayn ibn Muhammad ibn Musa al-Ashhab ibn Yahya ibn' Isa ibn 'Ali ibn Muhammad ibn Hasan ibn Ja'far ibn' Ali al-Hadi bin Muhammad al-Jawad ibn 'Ali ar-Rida ibn Musa al-Kazim ibn Ja'far al-Sadiq bin Muhammad al-Baqir ibn [Zain al-'Abidin]' Ali ibn al-Husayn ibn Fatimah, anak perempuan Nabi Muhammad (S.A.W), Syeikh Sayyidi adalah daripada keturunan Nabi Muhammad (S.A.W)


   Al-Sayyid Ahmad al-Badawi (Radi Allah anhu) adalah anak bongsu daripada tujuh kanak-kanak al-Sayyid 'Ali (Radi Allah anhu). Adik-beradiknya adalah al-Hasan (anak sulung, lahir di 583 AH), Muhammad, Fatimah, Zainab, Ruqayyah, dan Fiddah. Malah dari usia muda, al-Sayyid Ahmad (Radi Allah anhu) sudah dikenali sebagai al-Badawi (badwi) kerana dia suka untuk menutup muka beliau, meniru tingkah laku penghuni padang pasir.Dan ketika beliau masih hidup di Fas, al-Sayyid Ahmad al-Badawi (Radi Allah anhu) telah dibawa oleh saudara al-Sayyid al-Hasan beliau untuk bertemu dengan syeikh sufi dengan nama al 'Abd al-Jalil ibn' Abd -Rahman al-Naisabūrī, yang diiktiraf bakat rohani mudanya dan memberinya permulaan ke jalan Sufi.


    Pada 603 Hijrah, al-Sayyid 'Ali mendengar suara di dalam mimpinya memberitahu beliau untuk berhijrah ke Makkah al-Mukarramah. Jadi dia mengambil keluarganya, termasuk tujuh tahun lama al-Sayyid Ahmad al-Badawi, untuk bergerak ke Makkah al-Mukarramah. Perjalanan ini mengambil masa kira-kira empat tahun. Mereka berhenti di beberapa tempat termasuk Kaherah, yang pada masa itu berada di bawah pemerintahan al-Sultan Salehuddin al-Ayyubi.


   Apabila mereka akhirnya sampai ke Makkah al-Mukarramah, mereka telah disambut mesra oleh pemimpin shurafā '(keturunan Nabi Muhammad) Di Makkah al-Mukarramah, al-Sayyid Ahmad al-Badawi (Radi Allah anhu) mengkaji dan menghafal Al-Quran. Beliau juga menghadiri pelajaran di al-Hadith dan al-Fiqh yang berdasarkan mazhab (sekolah pemikiran dalam Islam jurispudence) al-Imam al-Shafi'i (Radi Allah anhu).

   Selepas diperkenalkan kepada dunia tasawuf, al-Sayyid Ahmad al-Badawi (Radi Allah anhu) akan menghabiskan banyak masa dalam pengasingan rohani. Salah satu tempat kegemaran beliau ialah di Jabal Abi Qubais, yang terletak berhampiran Masjid al-Haram.

   Dalam 633 Hijrah, dalam suatu penglihatan, al-Sayyid Ahmad al-Badawi (Radi Allah anhu) rohani telah dikunjungi oleh al-Sheikh 'Abd al-Qadir al-Jilani (Radi Allah anhu) (d. 561 AH) dan al-Sheikh Ahmad al-Rifā'ī (Radi Allah anhu) (578 AH) yang menjemput beliau untuk melawat makam mereka.


   Pada keesokan harinya, al-Sayyid Ahmad al-Badawi (Radi Allah anhu) meninggalkan Makkah al-Mukarramah dan diperintah untuk melawat makam orang-orang yang soleh di Iraq, yang diiringi oleh abangnya al-Sayyid al-Hasan (Radi Allah anhu ). Sebelum mereka sampai di Umm 'Abida, tempat berehat al-Sheikh Ahmad al-Rifā'ī (Radi Allah anhu), al-Sayyid al-Hasan memutuskan untuk kembali ke Makkah al-Mukarramah untuk bertemu keluarganya. Al-Sayyid Ahmad al-Badawi (Radi Allah anhu) meneruskan perjalanan sahaja dan bertemu dengan banyak pengembaraan 

   Dalam salah satu cerita yang mahsyur, ia adalah berkaitan bahawa manakala al-Sheikh Ahmad al-Badawi (Radi Allah anhu) adalah di Iraq, beliau telah ditawarkan oleh al-Syaikh 'Abd al-Qadir al-Jilani (Radi Allah anhu) dan al-Sheikh Ahmad al-Rifā'ī (Radi Allah anhu) [dalam bentuk rohani mereka] kunci kepada kerajaan Iraq, Yaman, India,dan semua tanah-tanah Islam di Timur dan Barat, dengan kunci berada dalam tangan mereka.Al-Sayyid Ahmad al-Badawi (Radi Allah anhu) tidak menerima tawaran tersebut. [Menurut satu versi cerita, al-Sayyid Ahmad al-Badawi berkata bahawa beliau hanya akan mengambil kunci dari tangan Nabi Muhammad saw sendiri.

   Selepas melawat makam orang-orang soleh di Iraq, termasuk nenek moyangnya al-Imam Musa al-Kazim (Radi Allah anhu), dan menerima  pencahayaan rohani selanjutnya selepas meluangkan masa dalam pertapaan di sana, al-Sayyid Ahmad al-Badawi ( Radi Allah anhu) pulang ke Makkah.


   Kembali di Makkah al-Mukarramah, al-Sayyid Ahmad al-Badawi (Radi Allah anhu) menceritakan kepada saudara al-Sayyid al-Hasan (Radi Allah anhu) ke atas tawaran itu satu kunci kepada kerajaan rohani oleh dua waliyullah Al-Sheikh 'Abd al-Qadir al-Jilani (Radi Allah anhu) dan al-Sheikh Ahmad al-Rifā'ī (Radi Allah anhu).


   Al-Sayyid al-Hasan (Radi Allah anhu) memberitahu kepada adiknya, "Sesungguhnya, orang-orang yang menjemput ke jalan Allah adalah kunci kepada kebaikan. Apa al-Sheikh 'Abd al-Qadir al-Jilani (Radi Allah anhu) dan al-Sheikh Ahmad al-Rifā'ī (Radi Allah anhu) mahu ialah bahawa anda mengikuti jalan mereka dalam mengajak orang kepada Allah. Dan jalan mereka adalah tidak lain daripada mengikuti al-Quran dan Sunnah. Ini adalah jalan yang benar (tarekat) dalam Islam. "

Al-Sayyid Ahmad al-Badawi (Radi Allah anhu) bersetuju dengan dan menghargai penjelasan yang diberikan oleh abangnya al-Sayyid al-Hasan (Radi Allah anhu).

   Beliau belajar al-Quran sepanjang masa. Beliau memiliki hati yang berani, dan telah dipanggil al-Badawi kerana kegagapan beliau. Apabila hidayah ilahi datang kepadanya, lemas dia dalam cinta kepada Allah, hidupnya benar-benar berubah. Beliau menjauhi orang ramai memakai serban untuk menutup mulut, dan berkomunikasi hanya melalui isyarat.


   Negeri itu terus berkembang sehingga dia menjadi kerana beliau dikenali. Dalam tidurnya dia melihat tiga kali seseorang berkata(Menurut kisah lain Rasulullah yang menemui beliau), "Berdiri dan pergi ke tempat matahari terbit. Jika anda sampai di sana, kemudian pergi ke tempat matahari terbenam. Kemudian perjalanan ke Tanta, kerana sesungguhnya ini adalah tempat anda, Wahai manusia muda! "Ini adalah di Syawal, 633 H.


    Al-Sayyid Ahmad al-Badawi (Radi Allah anhu) telah sangat baik diterima di Tanta. Ramai orang datang untuk melawat dia, kerana mereka mendapat manfaat daripada kehadiran dan ajarannya, dan juga dari Barakah yang mengalir melalui beliau. Ia telah dilaporkan bahawa al-Sayyid Ahmad al-Badawi (Radi Allah anhu) pernah berkata, (al-fuqarā ') adalah seperti buah zaitun. Antara mereka adalah orang-orang besar dan di kalangan mereka adalah orang-orang kecil. mereka yang tidak mempunyai "ilmu", saya akan memberi "ilmu" kepada mereka. saya akan membantu mereka dalam segala urusan mereka dan saya juga akan membantu mereka mengatasi masalah mereka. Tidak pada usaha saya dan kekuatan sendiri, tetapi melalui Barakah Nabi Muhammad (S.A.W).Syeikh Ahmad Badawi beribadah di atas bumbung masjid selama 40 tahun menunjukkan istiqamahnya beliau dalam beribadah kepada Allah.


  Antara karamah syeikh Ahmad Badawi ialah beliau selalu menyelubung mukanya dengan kain tanpa diketahui sebabnya oleh orang banyak. Semua orang tidak berpeluang untuk melihat wajahnya. Beliau juga pernah ditemui di Makkah, kemudian berada di tempat tinggalnya dalam jarak masa yang sangat singkat walaupun kediamannya adalah jauh dari Makkah. Yang demikian adalah mustahil bagi logik akal.


  Terdapat seorang muridnya yang menaruh keinginan yang amat sekali untuk melihat wajahnya. Imam Badawi menegaskan "kamu tidak akan sanggup melihat wajahku". Kerana didesak oleh muridnya itu dan dia berjanji sanggup menanggung risikonya, lalu Imam Ahmad Badawi menyelak selubung mukanya di hadapan murid tersebut. Murid itu walau bagaimana pun meninggal dunia di saat itu juga. Dikhabarkan, murid tersebut tidak mampu menahan cahaya nur yang cemerlang terpancar dari wajah indah Imam Ahmad Badawi.

No comments:

Post a Comment