Tuesday 3 January 2017

HAMBA ALLAH


Ibrahim bin Adham berkisah: Pada suatu ketika aku membeli seorang hamba. "Siapakah namamu?", tanyaku kepadanya. "Panggilanmu terhadapku", jawabnya.
"Apakah yang engkau makan?"
"Makanan yang kau berikan untuk aku makan".
"Pakaian apakah yang engkau pakai?"
"Pakaian yang engkau berikan untuk aku kenakan".
"Apakah yang engkau kerjakan?"
"Pekerjaan yang engkau perintahkan kepadaku."
"Apakah yang engkau inginkan?"
"Apakah hak seorang hamba untuk menginginkan?", jawabnya.
"Celakalah engkau", kataku kepada diriku sendiri. "seumur hidup engkau adalah hamba Allah. Kini ketahuilah bagaimana seharusnya menjadi seorang hamba".
Sedemikian lamanya aku menangis sehingga aku tidak sedarkan diri.

Sumber : Kitab Tazkiratul Auliya Karangan Syeikh Fariddudin Attar

No comments:

Post a Comment