Sunday 17 August 2014

PUNCA SEBENAR METEOR JATUH


Dari Ibnu Abbas bahawa orang Ansar pada suatu hari, ketika duduk bersama Nabi Muhammad SAW, tiba-tiba mereka melihat bintang atau meteor yang bergeser, kemudian Rasulullah SAW bertanya kepada para sahabat Anshar yang ada di situ: Bagaimana keyakinan kalian pada masa Jahiliyah , ketika melihat kejadian seperti ini? Mereka menjawab: Kami dahulu berkeyakinan bahawa bergesernya bintang atau jatuhnya meteor merupakan tanda lahir atau meninggalkannya seorang pembesar. Mendengar jawapan itu, Rasulullah SAW bersabda maksudnya, Sesungguhnya bergesernya bintang atau jatuhnya meteor, tidaklah menunjukkan kematian atau kehidupan seseorang, akan tetapi jika Allah memutuskan sesuatu, maka para pembawa Arsy ( para malaikat ) pada bertasbih." (Riwayat Muslim)

Dijelaskan bahawa jin-jin duduk di suatu tempat di langit untuk mencuri dengar berita-berita dari langit. Mereka adalah jin-jin yang sangat jahat dan menyesatkan. Dahulu jin melakukan hal itu untuk memperoleh berita langit dengan mencuri dengar dari para malaikat dan kemudian mereka sampaikan kepada iblis dan para ahli sihir.

Ibnu Abbas r.a berkata, Rasulullah SAW berangkat bersama serombongan sahabat menuju ke pasar Ukaz. Perkara ini menyebabkan berita-berita langit yang dicuri oleh jin terhalang malahan mereka dilempari dengan panah api sehingga terpaksa pulang ke kaumnya. Setibanya ia di tempat kaumnya, jin itu pun ditanya, "Apa yang terjadi sehingga kalian kembali?" Mereka menjawab, "Kami terhalang untuk mendapatkan berita dari langit. Bahkan kami dikejar oleh bintang-bintang." Kaumnya berkata, "Kita tidak mungkin terhalang dari berita langit. Tentu ada sebabnya. Bertebaran lah kalian ke Timur dan Barat dan carilah sebab kepada penghalangan ini."

Maka bertebaranlah mereka ke Timur dan Barat sehingga sebahagian daripada mereka pun tiba di Tuhamah tempat Rasulullah S.a.w berhenti untuk sembahyang Subuh. Mereka mendengar bacaan ayat Quran dari Rasul serta memerhatikannya, lalu berkata; "Demi Allah, ini lah yang menghalang kita untuk mendapatkan berita dari langit." Kemudian mereka pun pulang ke kaum mereka dan menyampaikan berita tersebut sambil mengagumi Al-Quran yang membawa mereka ke jalan penuh hidayah Allah, sehingga mereka beriman. Maka turunlah ayat ini - Surah Al-Jin : ayat 1 - 2, Sebagai pemberitahuan kepada Nabi Muhammad S.a.w untuk diceritakan kepada umatnya tentang kejadian tersebut. 

Katakanlah (wahai Muhammad): "Telah diwahyukan kepadaku, bahawa sesungguhnya: satu rombongan jin telah mendengar (Al-Quran yang aku bacakan), lalu mereka (menyampaikan hal itu kepada kaumnya dengan) berkata: `Sesungguhnya kami telah mendengar Al-Quran (sebuah Kitab Suci) yang susunannya dan kandungannya sungguh menakjubkan!. Kitab yang memberi panduan ke jalan yang betul, lalu kami beriman kepadanya, dan kami tidak sekali-kali akan mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Tuhan kami.

Dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu, Nabi shallallahu' alaihi wa sallam bersabda, "Apabila Allah menetapkan suatu ketetapan di langit, maka para malaikat mengepakkan sayap mereka kerana tunduk terhadap firman-Nya, seperti layaknya suara rantai yang digesek di atas batu. Setelah rasa takut itu dicabut dari hati para malaikat, mereka bertanya-tanya:'Apa yang telah difirmankan oleh Tuhan kamu?' Malaikat yang mendengar menjawab, 'Dia berfirman yang benar. Dan Dia Maha Tinggi lagi Maha Besar. 'Bisikan malaikat ini didengar oleh jin pencuri berita. Jin yang paling atas mendengar ucapan malaikat, kemudian disampaikan kepada jin bawahnya, dan seterusnya, hingga jin yang paling bawah menyampaikannya kepada tukang sihir atau dukun. Kadang-kadang mereka mendapat panah api sebelum dia sampaikan kepada ahli sihir, dan kadang-kadang berjaya disampaikan sebelum terkena panah api. Kemudian ahli sihir mencampurkan dengan 100 pembohongan. (Sehingga ada 1 yang benar). Orang mengatakan, bukankah ahli sihir telah mengatakan demikian dan dia benar? Akhirnya ahli sihir dibenarkan dengan satu kalimat yang benar yang dicuri dari langit. (HR. Bukhari 4800).

Sumber : Kitab Ensiklopedia Syamail Rasulullah

No comments:

Post a Comment