Thursday 3 November 2016

BERKAT PEMIMPIN YANG ADIL


Malik bin Dinar berkata:

"Ketika Umar bin Abdul Aziz diangkat menjadi khalifah, para penggembala kambing di puncak gunung berkata: 'Siapakah khalifah yang soleh yang sedang memerintah manusia sekarang ini ?'
Lalu orang-orang yang berasal dari kota bertanya kepada mereka: 'Bagaimana kalian mengetahui semua itu?'
Para penggembala menjawab: 'Sesungguhnya pemerintahan apabila dipegang oleh seorang khalifah yang soleh, serigala dan singa tidak akan mengganggu kambing-kambing kami !' "
  
Hasan al-Qashar berkata: 

Aku bekerja sebagai pemerah susu kambing pada pemerintahan Umar bin Abdul Aziz. Pada suatu ketika, aku melewati seorang penggembala, sedangkan di tengah-tengah gerombolan kambingnya ada tiga puluh serigala. Padahal sebelumnya aku mengira gerombolan anjing kerana aku belum pernah melihat serigala.

Aku bertanya: 'Wahai penggembala, untuk apa anjing sebanyak ini ?'
Dia menjawab: 'Wahai anak muda, ini bukan kumpulan anjing, melainkan serigala'.
Aku berkata: 'Subhanallah, apakah serigala tidak membahayakan kambing-kambingmu ?'
Dia menjawab: 'Wahai anak muda, apabila kepala sudah sihat maka badan tidak akan rosak'.

Pada masa itu adalah masa pemerintahan Khalifah Umar bin Abdul Aziz ".

Musa bin Aorun berkata:

"Pada zaman khalifah Umar bin Abdul Aziz kambing kami gembala bersama-sama dengan serigala. Namun pada satu malam seekor serigala telah menerkam kambing kami. Tidak lain pasti lelaki soleh ini (Umar bin Abdul Aziz) telah wafat. Dan memang mereka mendapati beliau wafat pada malam tersebut."

Sumber : Kitab Idhahu Asrari Ulumil Muqarrabin Karangan Syeikh Habib Muhammad bin Abdullah Al Aidarus.

No comments:

Post a Comment