Friday 5 January 2018

SYEIKH SYAH BIN SYUJA' AL-KIRMANI DAN PUTERINYA


Syeikh Syah bin Syuja' juga mempunyai seorang puteri. Para pembesar Kirmani telah datang untuk melamarnya. Syeikh Syah bin Syuja' minta kelonggaran selama tiga hari sebelum memberi keputusan. Kemudian ia pergi menjelajahi masjid ke masjid, akhirnya terlihatlah olehnya seorang guru sufi yang sedang solat dengan khusyuk. Syeikh Syah bin Syuja' dengan sabar menanti si guru sufi selesai dengan solatnya. Kemudian ia bertanya.

"Apakah engkau telah berkeluarga?" "Belum", jawab guru sufi.

"Mahukah engkau seorang isteri yang boleh membaca al-Qur'an?"

"Siapakah yang mahu menikahkan puterinya kepadaku? Harta kekayaanku hanya tiga dirham"

"Akan aku serahkan puteriku kepadamu", jawab Syeikh Syah bin Syuja" 'Dari tiga dirham yang engkau miliki itu belanjakanlah satu dirham untuk roti, satu dirham untuk minyak mawar dan selebihnya untuk pengikat tali perkawinan"
Akhirnya mereka sepakat. Malam itu juga Syeikh Syah bin Syuja' mengantarkan puterinya ke rumah guru sufi itu. Ketika memasuki rumah itu terlihatlah oleh si gadis sepotong roti kering dan sekendi air.

"Roti apakah ini?" tanyanya.

"Roti kemarin yang aku simpan untuk hari ini", jawab guru sufi.

Mendengar jawapan itu si gadis hendak meninggalkan rumah guru sufi itu.

"Sudah aku sedari bahwa puteri Syeikh Syah bin Syuja takkan sanggup hidup bersama diriku yang miskin seperti ini" kata sang guru sufi.

"Aku meningggalkanmu bukan kerana sedikit hartamu" jawab si gadis, "tetapi kerana sedikit iman dan kepercayaanmu sehingga engkau menyimpan roti kemarin dan tidak percaya bahwa Allah akan memberikan rezeki kepadamu setiap hari. Aku jadinya heran kepada ayahku, dua puluh tahun lamanya mengatakan. 'Akan aku nikahkan engkau dengan seorang yang taqwa kepada Allah. Tetapi nyatanya ia menyerahkan aku kepada seseorang yang tidak pasrah kepada Allah untuk makanannya sehari-hari" .

"Apakah kesalahanku ini dapat diperbaiki?" si guru sufi bertanya.

"Dapat", jawab si gadis. "Pilihlah satu di antara dua, aku atau roti kering itu".

Sumber : Kitab Tazkiratul Auliya Karangan Syeikh Fariddudin Attar.

No comments:

Post a Comment