Wednesday 19 October 2016

SIFAT AMANAH IBRAHIM ADHAM


Ibrahim bin Adham pernah bekerja menjaga sebuah kebun buah-buahan. Pada suatu hari pemilik kebun itu datang kepadanya dan berkata: "Ambilkanlah padaku beberapa buah delima yang manis rasanya". Maka aku ambilkan beberapa buah tetapi ternyata rasanya masam.


"Bawakanlah buah-buahan yang manis", si pemilik kebun mengulangi perintahnya. Maka aku bawakan delima sepinggan penuh, namun buah-buahan itu masam pula rasanya.


Si pemilik kebun berseru: "Masya Allah, telah sedemikian lama engkau bekerja di kebun ini namun engkau tidak mengenal buah delima yang telah masak?"

"Aku menjaga kebunmu namun aku tak tahu bagaimana rasanya buah delima kerana aku tak pernah merasanya", jawabku.

Maka berkatalah si pemilik kebun: "Dengan keteguhan yang seperti ini, aku mempuniyai persangkaan bahwa engkau adalah Ibrahim bin Adham".

Setelah mendengar kata-kata tersebut segeralah aku meninggalkan tempat itu.

Sumber : Kitab Tazkiratul Auliya Karangan Syeikh Fariddudin Attar

No comments:

Post a Comment