Sunday 4 December 2016

KISAH MENCURI CADAR RABI'AH ADAWIYAH


Pada suatu malam ketika Rabi'ah sedang solat di tempat khalwatnya, ia merasa sangat letih sehingga ia jatuh tertidur. Sedemikian nyenyak tidurnya sehingga ketika matanya berdarah tertusuk alang-alang dari tikar yang ditidurinya, ia sama sekali tidak menyedarinya.

Seorang pencuri masuk menyelinap ke dalam pertapaan itu dan mengambil cadar Rabi'ah. Ketika hendak menyingkir dari tempat itu didapatinya bahwa jalan ke luar telah tertutup. Dilepaskannya cadar itu dan ditinggalkannya tempat itu dan ternyata jalan ke luar telah terbuka kembali. Cadar Rabi'ah diambilnya lagi, tetapi jalan ke luar tertutup kembali. Sekali lagi dilepaskannya cadar itu. Tujuh kali perbuatan seperti itu diulanginya. Kemudian terdengarlah olehnya sebuah suara dari tempat khalwat itu.

"Hai manusia, tiada gunanya engkau mencuba-cuba. Sudah bertahun-tahun Rabi'ah mengabdi diri kepada Allah. Syaitan sendiri tidak berani datang menghampirinya. Tetapi betapakah seorang pencuri memiliki keberanian hendak mencuri cadarnya? Pergilah dari sini hai manusia jahannam! Tiada gunanya engkau mencuba-ciba lagi. Jika seorang sahabat sedang tertidur maka Sang Sahabat bangun dan berjaga-jaga".

Sumber : Kitab Tazkiratul Auliya Karangan Syeikh Fariddudin Attar.

No comments:

Post a Comment